Trafiksäkerhet

Att eleverna har cykelhjälm och iaktar försiktighet, att vuxna följer trafikskyltar och tar hänsyn i trafiken tycker vi är självklart.

Vi vill gärna uppmana föräldrar att försöka undvika att ta bilen i den mån det går och tänka på hastigheten. Barn rör sig överallt i området.

Sparkcyklar räknas inte som cyklar utan som lekfordon. Därför gäller inte lagen om hjälm för barn som åker sparkcykel eller trehjuling. Men det är självklart bäst att barnen använder hjälmen i alla fall.

Av säkerhetsskäl så cyklar vi inte på skolgården, det gäller även sparkcyklar som måste bäras eller ledas.

För barn är det lag på att bära hjälm när de cyklar tills de fyller 15 år. Om du som vuxen också använder hjälm är du en bra förebild för dina och andras barn.

Vi ser gärna att eleverna går eller cyklar till skolan. Det är bra ur många olika aspekter om vi kan undvika att skjutsa våra barn med bil. Det är alltid du som förälder som beslutar när ditt barn är moget att cykla till skolan men vi rekommenderar att ingen cyklar utan vuxen förrän i åk 4.